Ole Jørn Myklebust & Georg Buljo

Et musikalsk pusterom og fristed i førjulsdagene.

Informasjon

Julen bringer både forventninger og forberedelser, men for mange kan det også føles overveldende med alt som skal ordnes, og ikke minst den evige strømmen av julemusikk. Denne konserten er et fristed – et pusterom av ro og refleksjon der du kan oppleve nye og spennende musikalske landskap. Her blir du tatt med på en reise gjennom ulike musikalske tradisjoner, bundet sammen av improvisasjonens kraft. Konserten gir deg et etterlengtet avbrekk fra julens hektiske rytme og en sjanse til å lade opp med noe helt annerledes før feiringen starter for alvor.

I årevis reiste Georg Buljo og Ole Jørn Myklebust verden rundt som medlemmer av Mari Boine band. Nå har de funnet sammen som en improviserende duo. Med dype røtter i verdensmusikken utforsker de et unikt lydlandskap som ligger i skjæringspunktet mellom det samiske, nordiske og arabiske. Georg Buljo (gitar, joik, perkusjon, elektronikk) er en av de mest fremtredende samiske musikerne i dag, og sammen med Drammensmusikeren Ole Jørn Myklebust (trompet, vokal m.m.) kommer de med sitt første duoalbum i november. Som liveband skaper de vakker øyeblikksmusikk ved å leke seg med ulike klanger og teksturer.

Om utøverne:

Georg Buljo er komponist og tekstforfatter, produsent, musiker og joiker i fordomsfri utfoldelse mellom tradisjons- og verdensmusikk. Har bred erfaring fra flere felt og en rekke bestillingsverk med joiken som sentralt element. Buljo har komponert for blant annet Mari Boine og Niko Valkeapää, skrevet musikk for film og scene og utgitt flere egne album. Han var også "Årets Profil" under Festspillene i Nord-Norge i 2015.

Ole Jørn Myklebust har de siste 20 årene vært en markant skikkelse i norsk musikkliv, både som musiker, produsent, komponist og bandleder. Han har flere soloutgivelser bak seg innenfor jazz- og visesjangeren, og har ledet en rekke store prosjekter i inn- og utland. Han har jobbet mye med samisk musikk gjennom 15 år i bandet til Mari Boine, og han har også samarbeidet tett med artister som Jonas Fjeld, Unni Wilhelmsen og Ingrid Olava, både som produsent og musiker. Sist gang så vi han med Ola Bremnes i Fjell kirke, og han har også i årevis engasjert seg lokalt gjennom Drammen Sacred Music Festival.

førjulskonsert jazz joik kulturkirken fjell drammen

Ansvarsfraskrivelse

Kjøpte billetter refunderes normalt ikke.